ZABURZENIA I NERWICE ZOLADKA CZUCIOWE

ZABURZENIA I NERWICE ŻOŁĄDKA CZUCIOWE. Tu należą przeczulica żołądkowa i nerwoból żołądkowy. 1. Przeczulica żołądkowa – żołądek przeczulony na wszystkie rodzaje podniet, więc na bodźce mechaniczne, chemiczne i cieplne lub tylko na jeden rodzaj albo na dwa spośród nich. Klasycznym przykładem przeczulicy żołądka są chorzy, u których zwykła woda do picia wywołuje dolegliwości żołądkowe, natomiast po wypiciu wody mineralnej przypadłości nie ma. Znamienną cechą dolegliwości żołądkowych w przeczulicy stanowi zupełny brak wpływu nna nie zmiany położenia ciała. Objawy. W przeczulicy mechanicznej, czyli dotykowej chory odczuwa gniecenie w dołku, rozpieranie, pieczenie, nudności, nawet bóle często już po pokarmach łatwo strawnych. Znamienne jest to, że chorzy znoszą płyny bardzo często gorzej niż pokarmy stałe, a to dlatego, że płyny drażnią większą liczbę zakończeń nerwowych w żołądku. Przeczulica chemiczna objawia się także różnymi dolegliwościami żołądkowymi, najczęściej paleniem lub bólami w dołku. Chory doznaje przypadłości przeważnie po pokarmach kwaśnych lub po takich, do których jest nieprzyzwyczajony lub od których się odzwyczaił. Spostrzega się tę przeczulicę np. u osób, które szybko przechodzą na zwykłe żywienie po długotrwałej diecie. Nie należy jej brać mylnie za nawrót choroby, wskutek której stosowano dietę, ażeby nie przedłużać bez potrzeby diety. Nierzadko zdarza się przeczulica na kwasy tłuszczowe, wytwarzające się w żołądku po spożyciu niektórych tłuszczów. [więcej w: nerwobóle żołądka, wojewodzki osrodek medycyny pracy, pekniecie zoladka ]

Powiązane tematy z artykułem: nerwobóle żołądka pekniecie zoladka wojewodzki osrodek medycyny pracy