W scianie uchylków odzwiernikowych stwierdza sie czesto prócz tego trzustke dodatkowa lub utkanie trzustkowe

W ścianie uchyłków odźwiernikowych stwierdza się często prócz tego trzustkę dodatkową lub utkanie trzustkowe. Na tle ustawicznego podrażnienia uchyłka przez zalegające w nim pokarmy może w nim powstać nieżyt (diverticulitis), natomiast wrzody oraz raka w uchyłku spostrzega się wyjątkowo rzadko. Samorodne uchyłki żołądka nie wywołują w przeważającej większości przypadków żadnych objawów, tak, iż wykrywa się je przypadkowo podczas badania radiologicznego lub na sekcji. Stosunkowo rzadko objawiają się one różnymi dolegliwościami trawiennymi lub wywołują typowy obraz wrzodu żołądka czy też dwunastnicy (bóle, krwotoki itd. ) albo ostrego zapalenia pęcherzyka żółciowego. Rozpoznanie. Rozpoznać uchyłek żołądkowy można tylko za pomocą wziernikowania żołądka oraz badania radiologicznego, przeprowadzonego w różnych położeniach ciała. W obrazie radiologicznym uchyłek przedstawia się jako cień kształtu jajowatego lub okrągłego , o zarysach równych, gładkich, połączony z jamą żołądka za pomocą wąskiej szypuły, której długość wynosi nieraz kilka cm. Znamienne cechy uchyłków stanowią: 1) wypełnianie się już przy pierwszym łyku zawiesiny kontrastowej, jeżeli wejście do uchyłka nie jest zamknięte; 2) zaleganie w nim papki kontrastowej przez dłuższy czas, nawet do 72 godzin. Leczenie jest niezbędne tylko w tych przypadkach, w których uchyłek wywołuje przykre dla chorego dolegliwości. Polega ono na płukaniu żołądka, wykonywanym w odpowiednim położeniu ciała oraz na leczeniu choroby podstawowej. Potrzeba operacyjnego usunięcia uchyłka żołądkowego zachodzi rzadko. [hasła pokrewne: stomatologia katowice, ortodonta wrocław, stomatolog dziecięcy ]

Powiązane tematy z artykułem: ortodonta wrocław stomatolog dziecięcy stomatologia katowice