Obrzęki przekrwienne

W ostatnich czasach Leeper uzależnia uszkodzenie naczyń od zwiększenia w krwi chorych na nerki ilości i midazolów. Z tym poglądem głoszącym, że w powstawaniu obrzęków w chorobach nerek bierze udział zwiększona ilość imidazolów w krwi, nie można się moim zdaniem zgodzić. Wprawdzie Wacław Markert stwierdził, że ilość imidazolów w krwi w przewlekłej niewydolności krążenia z obrzękami jest zwiększona, a w przypadkach przewlekłej niewydolności, nawet ciężkiej, bez obrzęków – prawidłowa, jednakże badania tegoż autora stwierdziły, że ilość imidazolów w krwi wzrasta również znacznie w mocznicy prawdziwej wskutek znacznego upośledzenia ich wydzielania przez nerki, nawet gdy nie ma u tych chorych żadnych obrzęków. Zresztą przepuszczalność naczyń włoskowatych w przewlekłej rozlanej nerczycy jest prawidłowa albo nawet obniżona. Jej zwiększenie stwierdza się. w rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych. W tej zatem chorobie czynnik ten może odgrywa pewną rolę w powstawaniu obrzęku kłębkowo-nerkowego a także zapalnego, znamiennego dla ostrego rozlanego zapalenia kłębków. Odpowiednio do tego ciecze obrzękowe kłębkowo-nerkowe, a zwłaszcza zapalne zawieraj ą znacznie więcej białka niż nerczycowe. Obrzęki przekrwienne zajmują pod względem ilości białka miejsce pośrednie między kłębkowo- nerkowymi a nerczycowymi, a charłacze są zbliżone do nerczycowych. W poszukiwaniu przyczyny obrzęku w nerczycy zwrócono także uwagę na czynnik tkankowy. Obrzęk w nerczycy, według tej teorii, ma powstawać wskutek zwiększenia wodochłonności tkanek (histohydrophilia). Tkanki mają przyciągać wodę i chlorek sodu z naczyń włoskowatych i pęczniejąc zatrzymywać je w ustroju (teoria pęcznienia Fischera), tak iż nie dochodzą one w ilości prawidłowej do nerek. Obrzęk nerczycowy jest zatem, według tej teorii, pochodzenia pozanerkowego. Nerki natomiast nie biorą w jego wytwarzaniu bezpośredniego udziału. Teorii pęcznienia przeczy ta okoliczność, że w nerczycy chodzi o wolny płyn gromadzący się w przestrzeniach międzykomórkowych. Obrzęk nerczycowy jest raczej obrzękiem humoralnym w przeciwieństwie do obrzęku przekrwiennego, który jest raczej tkankowym, komórkowym (Jan Roguski). Nowsze badania dowodzą nadto, że wsysanie zwrotne przesączu kłębkowego przez nabłonki cewek moczowych jest w nerczycy wzmożone. [hasła pokrewne: dentysta bydgoszcz, pełna obsługa od projektu po jego realizację, Gliwice stomatolog]

Powiązane tematy z artykułem: dentysta bydgoszcz Gliwice stomatolog pełna obsługa od projektu po jego realizację