STWARDNIENIE TETNIC ZOLADKA

STWARDNIENIE TĘTNIC ŻOŁĄDKA. Stwardnienie tętnic żołądka jest zmianą rzadką (tom I, str. 465). Towarzyszy ono zwykle stwardnieniu tętnic w ogóle (orterioeclerosie diffusa), bardzo często przebiega bez wybitniejszych objawów i dlatego zazwyczaj nie rozpoznaje się go. Zmiany anatomiczno-patologiczne są takie same jak w stwardnieniu tętnic w ogóle. Obraz kliniczny jest bardzo niewyraźny i powikłany zwykle obrazem równoczesnego stwardnienia tętnic jelitowych. Chorzy uskarżają się na wzdęcie w dołku sercowym oraz na gniecenie i odbijanie się po jedzeniu (tzw. postać dyspetyczna), zależnie od zwiotczenia żołądka wskutek upośledzenia odżywiania jego mięśni. W innych przypadkach na pierwszy plan wysuwają się bóle, zwłaszcza po spożyciu pokarmów lub wysiłkach fizycznych (postać bólowa). Bóle zależą od wrzodu żołądka, który rozwija się na tle stwardnienia tętnic lub od niedokrwienia żołądka, podobnie do bólów w chromaniu przerywanym o raz w dusznicy bolesnej. Czasami objawia się choroba przede wszystkim obfitymi krwotokami żołądkowymi (postać krwotoczna). Przedmiotowo prócz rozlanego stwardnienia tętnic stwierdza się nieraz bolesność uciskową okolicy żołądka oraz zaburzenia jego czynności opróżniającej, zależnie od zwiotczenia żołądka lub zaburzenia czynności wydzielniczej. Rozpoznanie stwardnienia tętnic żołądka jest bardzo trudne. Rokowanie w stwardnieniu tętnic żołądka zależy od stanu przebiegu stwardnienia tętnic w ogóle u danego chorego. Leczenie polega na leczeniu stwardnienia tętnic w ogóle i na stosowaniu diety oszczędzającej żołądek. [podobne: meble do kuchni na zamówienie poznań, sprzedaż mebli na zamówienie brzeg, dentysta legnica ]

Powiązane tematy z artykułem: dentysta legnica meble do kuchni na zamówienie poznań sprzedaż mebli na zamówienie brzeg