Zatrzymanie azotu wskutek choroby nerek

Prócz zatrzymania azotu wskutek choroby nerek (azotaemiae retentione) może azocicę wywołać także: l) nadmierny rozpad białka ustrojowego (azoiaemia productiva) oraz 2) utrata chloru w ustroju (azotaemia hypochloraemica). W tej postaci azocicy chodzi o obniżenie ilości chloru, nie zaś chlorków, chlorek sodu bowiem znajduje się w cieczach tkankowych prawie całkowicie w postaci wolnych jonów chloru i sodu, których wahania w chorobach nerek nie zawsze są jednokierunkowe. O zachowaniu się chloru w ustroju sądzimy na podstawie ilości jego w krwi, przy czym przez miano niedobór chloru (chloropenia) rozumie się taki stan, który cechuje się zmniejszeniem ilości chloru w krwi całkowitej, w osoczu i krwinkach. Wszystkie postaci azocicy mogą przebiegać z takimi samymi objawami klinicznymi, nasuwając na myśl mocznicę prawdziwą (bóle głowy, nudności, wymioty i inne). Azocicę, pochodzącą ze wzmożonego rozkładu białka ustrojowego, stwierdza się w chorobach zakaźnych, w zatruciach, w charłactwie, białaczce, ciężkich chorobach wątroby, w padaczce i w innych ciężkich chorobach. Azocicę z niedoboru chloru krwi spostrzega się nawet u osób z zupełnie zdrowymi nerkami w przypadkach znacznych strat chlorków przez przewód pokarmowy wskutek długotrwałych i obfitych wymiotów lub biegunek, zwłaszcza jeżeli chory pozostaje jednocześnie na diecie zawierającej mało soli lub głoduje. Od strat chlorków zależy także azocica w przypadkach niedrożności w górnym odcinku jelit przebiegającej z nader obfitymi wymiotami. Przyczyny azocicy w utracie chloru z krwi wyjaśniły badania doświadczalne Jerzego Glassa. Okazało się, że znaczne obniżenie ilości chloru w krwi wywołuj e rozpad białka – tkankowego w ustrej u, do azocicy jednak początkowo nie dochodzi, ponieważ nerki, jeśli są zdrowe, wydalają związki azotowe sprawnie. W dalszym okresie wskutek ubytku elektrolitów w ustroju ilość moczu wybitnie się zmniejsza, natomiast rozpad tkanek trwa nadal. W związku z tym może nastąpić uszkodzenie nerek, tak iż nie mogą już one podołać zadaniu usunięcia składników azotowych, co objawia się gwałtownym wzrostem azotu niebiałkowego w krwi. Azocica wskutek utraty chloru krwi nie jest zatem zjawiskiem zastępczym, mającym za zadanie utrzymywać równowagę osmotyczną, zaburzoną przez niedostatek chloru, jak to niektórzy sądzą dotychczas. Prócz mocznika może wzrastać także wskaźnik próby ksantoproteinowej W krwi. [więcej w: stomatolog Warszawa, dentysta mokotów, dentysta Białystok ]