Próby czynnościowe nerek

Próby czynnościowe nerek, oparte na badaniu krwi Nerka wydzielająca tylko indygokarmin, nie wydzielająca natomiast czerwieni trypanowej, jest anatomicznie zdrowa. Wydzielanie obu barwników świadczy o chorobie nerek, nawet jeżeli nie ma zaburzeń szybkości i stopnia wydzielania indygokarminu. Wydzielanie samej tylko czerwieni trypanowej bez wydzielania indygokarminu przemawia za ciężką chorobą organiczną nerki. Prawidłowe wydzielanie indygokarminu obok opóźnionego i słabszego wydzielania czerwieni trypanowej przemawia za lekkim uszkodzeniem miąższu nerkowego. Niewydzielanie obu barwników pozwala wnosić o zaburzeniu czynnościowym nerki, anatomicznie nieuszkodzonej (Jerzy Jasieński) .
Próby czynnościowe, oparte na btulamiu krioi o sprawności wydzielniczej nerek można wnosić także z zatrzymania w krwi wytworów przemiany azotowej, wydalanych przez nerki zdrowe. Azocica (aeotaemia.), Najczęściej stosuje się oznaczanie w krwi azotu niebiałkowego, zwanego także resztkowym, czy też pozostałym. Jest to ten azot, który pozostaje w krwi, czy też w jej surowicy po strąceniu białka, a więc przede wszystkim azot mocznika a następnie aminokwasów, kwasu moczowego amoniaku, kreatyny, kreatyniny, indoksylu i innych związków. Według badań Jana Roguskiego, wykonanych w naszej klinice, azot niebiałkowy w surowicy krwi wynosi w warunkach prawidłowych średnio 25 mg% (poziomy najczęstsze od 17 do 27 mg%). Na azot mocznika przypada koło 50-60% azotu niebiałkowego, azot więc. mocznika stanowi mniej więcej połowę azotu nie- białkowego. W chorobach nerek w okresie upośledzenia ich wydolności ilość azotu niebiałkowego w krwi wzrasta. Stan taki nazywa się azocicą. Azocica może być trwała i przemijająca. Toteż w każdym przypadku azocicy u chorego na nerki niezbędne jest częste oznaczanie mocznika w krwi, gdyż azocica trwała rokuje znacznie gorzej niż przemijająca. [podobne: Dentysta Piaseczno, dentysta poznań, dentysta rzeszów ]