Prawidłowy poziom indoksylu w surowicy krwi

Prawidłowy poziom indoksylu w surowicy krwi wynosi 0,026-0,082 mgro. W chorobach jelit, przede wszystkim zaś w chorobach nerek w okresie ich niewydolności, poziom ten wzrasta. Ilość 0,18 mgro i wyższa świadczą o upośledzeniu sprawności nerek. W mocznicy prawdziwej spotykano nawet 2,7-7 mgro indoksylu w surowicy krwi. Jak stwierdził Kazimierz Rzętkowski, w azocicy w krwi wzrasta także ilość aminokwasów. Zwiększenie to zależy nie od upośledzenia dezaminacyjnej czynności wątroby, lecz od zatrzymania w krwi aminokwasów wskutek zaburzenia ich wydzielania przez nerki. Interesujące jest to, ze równocześnie ilość ich w krwinkach czerwonych obniża się i może stać się nawet mniejsza niż w osoczu tego samego chorego. Ten fakt, stwierdzony przez Rzetkowskiego, nabiera tym większego znaczenia, że jak dowiódł pierwszy Rzętkoioski, krwinki czerwone przenoszą z wątroby i jelit do tkanek ustroju aminokwasy, które są materiałem białkotwórczym. Ze względu na bardziej złożoną metodykę, w klinice aminokwasów zwykle nie oznacza się.
Próba ksantoproteinowa. Podobieństwo obrazów klinicznych zatrucia fenolem i mocznicy prawdziwej (uraemia azotaemica) naprowadziło Bechera na myśl, że mocznicę wywołuje nagromadzenie się w krwi pochodnych fenolu. Istotnie Becherouri powiodło się stwierdzić te składniki w krwi, tkankach i wysiękach chorych na mocznicę. Znajdują się tu fenole w skojarzeniu z kwasem siarkowym i glukuronowym i tylko w bardzo ciężkiej mocznicy w stanie wolnym. Obok tego można stwierdzić oksykwasy aromatyczne w stanie przeważnie wolnym. Okazało się, że upośledzeniu sprawności wydzielniczej nerek towarzyszy znaczne zwiększenie wszystkich tych składników w krwi, tak iż z ich poziomu w krwi można wnosić o wydolności nerek. Niestety ilościowe oznaczenie związków aromatycznych wymaga dużej ilości krwi. W klinice oznacza się je pośrednio próbą ksantoproteinową Bechera, opartą na nitrowaniu grup aromatycznych oksyfenolowych i indolowej. U ludzi zdrowych wskaźnik próby ksantoproteinowej w krwi wynosi 10-30. W niewydolności wydzielniczej nerek jest on tym wyższy, im sprawność nerek jest gorsza. Próba ksantoproteinowa wykrywa upośledzenie sprawności nerek nieraz. wcześniej niż inne metody. Wyjątek stanowi ostre rozlane zapalenie kłębków nerkowych, w którym wskaźnik próby ksantoproteinowej nie zmienia się albo zmienia się niewiele, natomiast wzrasta ilość innych składników azotowych niebiałkowych (Mieczysław Goldman i Jadwiga Burniewicz), Prócz chorób nerek stwierdza się zwiększony wskaźnik próby ksantoproteinowej w ciężkich chorobach wątroby, zwłaszcza przebiegających z uszkodzeniem jej miąższu, w charłactwie, w ciężkich chorobach krwi, np. w chorobie Biermera i in., nadto u osób zdrowych po zażyciu nie- których leków, zwłaszcza przetworów salicylowych. Próba ksantoproteinowa nie jest zatem swoista, nie zmniejsza to jednak jej znaczenia w kli- nice chorób nerkowych. [podobne: przychodnia reymonta, doxycyclinum 20, dermatolog bez skierowania ]

Powiązane tematy z artykułem: dermatolog bez skierowania doxycyclinum 20 przychodnia reymonta