Postac ta polega na przemieszczeniu do klatki piersiowej czesci podprzeponowej przelyku bez przemieszczenia zoladka

Postać ta polega na przemieszczeniu do klatki piersiowej części podprzeponowej przełyku bez przemieszczenia żołądka. Spostrzega się ją przeważnie u osób starszych, jak się przypuszcza, wskutek zwiotczenia łącznotkankowego aparatu więzadłowego, który utrzymuje w warunkach prawidłowych część podprzeponową przełyku poniżej przepony. Objawy. Przepuklina żołądkowo-przeponowa może przebiegać zupełnie bezobjawowo albo też wywołuje zaburzenia w zakresie narządów klatki piersiowej lub brzusznych. Chorzy tacy cierpią czasami na duszność wysiłkową, stałą lub napadową, na bóle pozamostkowe o cechach aortalgii (tom I, str. 22) i na pobudzenie do kaszlu. W innych przypadkach górują zaburzenia połykowe, bóle w dołku sercowym, uczucie ciężaru w dołku, wymioty, niekiedy nawet krwawe, zależnie od utrudnienia odpływu krwi żylnej. Dolegliwości nieraz ustępują po spożyciu pokarmów, zwłaszcza po płynach gazowych, w związku z tym, że wypełnion a dolna część żołądka wyciąga z powrotem nadprzeponową jego część. Groźne objawy powstają, gdy nastąpi uwięźnięcie lub skręt przepukliny. Klinicznie objawia się to nagle powstającą, gwałtowną dusznością, silnymi bólami i uporczywymi wymiotami oraz odgłosem bębenkowym na przednio-bocznej ścianie klatki piersiowej w pobliżu serca. Rozpoznanie. Przepuklinę żołądkowo-przeponową rozpoznaje się metodą radiologiczną: na ekranie widać na lewo od serca ponad przeponą bańkę powietrzną żołądka. Rozpoznanie różnicowe. [przypisy: przeglądarka skierowań sanatoryjnych, przychodnia reymonta, dzienny oddział psychiatryczny ]

Powiązane tematy z artykułem: dzienny oddział psychiatryczny przeglądarka skierowań sanatoryjnych przychodnia reymonta