Objawy w zakresie innych narządów

Choroby narządu moczowego mogą wywoływać objawy nie tylko w jego zakresie, ale także w innych narządach. Zwłaszcza dotyczy to chorób nerek, zwanych obustronnymi krwiopochodnymi. Nie są one w istocie rzeczy chorobami odosobnionymi samych tylko nerek, lecz stanowią jedno z ogniw ogólnej choroby, bądź to toczącej się przede wszystkim w układzie naczyniowym, bądź też dotyczącej przemiany materii. Najważniejsze z objawów pozanerkowych są obrzęki, nadciśnienie tętnicze, przerost serca i zmiany na dnie oczu. Obrzęki (Oedemata) Obrzęki oraz puchlina jam surowiczych należą do częstych i doniosłych objawów w chorobach nerek, chociaż nie są dla nich znamienne i swoiste, gdyż spostrzega się je także w chorobach narządu krążenia, w charłactwie, na tle awitaminozy (tzw. puchlina głodowa) i w in. stanach chorobowych. Według dotychczasowych wiadomości o powstawaniu obrzęków można odróżnić następujące rodzaje obrzęków zdarzające się w chorobach nerek: 1) obrzęk zapalny (oedema inflammatolium); 2) obrzęk przekrwienny (oedema uenostaiicum.); 3) obrzęk kłębkowo-nerkowy, czyli właściwy nerkowy (oedema renalej 4) obrzęk nerczycowy (oedema nephroticum). Obrzęki zapalne spostrzega się w ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych, przekrwienne – w przebiegu przewlekłego rozlanego ich zapalenia, gdy powstanie niewydolność krążenia, oraz w stwardnieniu łagodnym i złośliwym nerek, gdy już osłabnie czynność serca, rzadziej w ostrym rozlanym zapaleniu kłębków wskutek niewydolności krążenia; nerczycowew rozlanej nerczycy i w skrobiawicy nerek. Obrzęki kłębkowo-nerkowe zdarzają się w przebiegu przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych oraz złośliwego stwardnienia nerek, gdy wydzielanie wody ulegnie dużemu zakłóceniu wskutek znacznego zniszczenia miąższu nerkowego. Obrzęki przekrwienne pojawiają się najpierw w najniższych częściach ciała, a więc u chorych chodzących i siedzących na kończynach dolnych, u leżących – bardzo często w okolicy krzyżowej i lędźwiowej, są sine, jeżeli nie ma wyraźnej niedokrwistości; nieraz bywają duże; początkowo są miękkie; później, gdy nastąpi rozwój tkanki łącznej, twarde. Prócz obrzęków stwierdza się inne objawy przekrwienne. [hasła pokrewne: stomatologia katowice, stomatolog płock, dentysta Kraków ]