Nerwoból zoladka (Gastralgia)

Nerwoból żołądka (Gastralgia). Nerwoból żołądka objawia się napadami kurczowych bólów w dołku sercowym niezależnie od pobierania pokarmów, przy czym najdokładniejsze badanie nie wykrywa choroby organicznej żołądka. Nerwica zdarza się najczęściej w wieku młodym i jest częstsza u kobiet. Szczególnie doniosłe znaczenie ma nerwoból żołądka, który w postaci tzw. napadów żołądkowych (crises gastricae) towarzyszy organicznym chorobom ośrodkowego układu nerwowego, przede wszystkim wiądowi rdzenia. Ta postać pojawia się zwykle w 6-10 lat po zakażeniu kiłowym, może jednak nastąpić i wcześniej, a czasami stanowi jeden z pierwszych objawów wiądu rdzenia. Objawy. Chory doznaje od czasu do czasu bólów kurczowych w nadbrzuszu o różnej sile – od słabych do nader gwałtownych, przypominających kolkę żółciową. Z nadbrzusza bóle rozchodzą się we wszystkich kierunkach, zwłaszcza ku tyłowi. Towarzyszą im nieraz nudności i nawet wymioty, zw aszcza w postaci wiądowego nerwobólu. Wymiociny są zazwyczaj bardzo kwaśne i zawierają dużo wolnego kwasu solnego. Napady powstają zwykle nagle, czasami bezpośrednio po urazie psychicznym, nie zależą od pokarmów, trwają od kilku minut do kilku godzin i dłużej, powtarzają się w różnych odstępach czasu – co dzień, co kilka dni, co kilka miesięcy, czasami jeszcze rzadziej. W postaci wiądowej napady trwają nierzadko bez przerwy przez czas dłuższy. Ucisk nadbrzusza zwykle łagodzi ból. Między napadami chory może nie odczuwać żadnych dolegliwości żołądkowych. Z usunięciem przyczyny choroby i z poprawą ogólnego stanu nerwoból żołądka może zupełnie wstąpić. Rozpoznanie nerwobólu żołądka opiera się na wyżej podanych znamiennych cechach bólu oraz na wykryciu tła. Zanim się rozpozna nerwoból, niezbędne jest wyłączenie, innych chorób, objawiających się bólami w nadbrzuszu o charakterze napadowym. [więcej w: odruch prolaktynowy, leksykon leków online, wojewodzki osrodek medycyny pracy ]

Powiązane tematy z artykułem: leksykon leków online odruch prolaktynowy wojewodzki osrodek medycyny pracy