Gigantyczny uchyłek jelita grubego

Legenda do obrazu w medycynie klinicznej autorstwa Ueda i Hali, pokazująca gigantyczny uchyłek okrężny (wydanie z 27 lipca) sugeruje, że nawracające epizody bólu pacjenta były przyczynowo związane z gigantycznym uchyłkiem esicy okrężnicy. Chociaż może to być prawdą, mało nagrzany uchyłek, który nie został poddany skrętowi, nawet jeśli został powiększony, prawdopodobnie nie spowoduje tak ostrych epizodów bólu.
Termin ostry brzuch używany do opisania okoliczności, które doprowadziły do operacji w trybie nagłym, jest niefortunny, nie dający wskazania przyczyny bólu. Wlew z barytu pokazuje niezwykle niepotrzebną, wstępującą okrężnicę i zgięcie wątroby, oraz kątnicę i jelito wysokie w prawym brzuchu, anatomiczny prekursor tak zwanej pochyłości kałowej. Czy chirurg ocenił ten obszar podczas operacji (chociaż mogło dojść do spontanicznego zniekształcenia) i czy pacjent miał dalsze ataki bólu.
William Silen, MD
Robert G. Sheiman, MD
Beth Israel Hospital, Boston, MA 02215
Odniesienie1. Ueda P, Hall D. Olbrzymi uchyłek okrężnicy. N Engl J Med 1995; 333: 228-228
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
Odpowiedź
Dr Ueda odpowiada:
Do redakcji: Te pytania stanowią okazję do wypełnienia historii tego pacjenta, co było dość interesujące.
Pacjent opowiedział ciekawą historię poczucia ciepła w okolicy miednicy z dreszczami kończyn, które wystąpiły cztery razy w ciągu roku. Początek tych objawów zawsze przebiegał normalnie, a objawy trwały dwa dni i towarzyszyła im temperatura sięgająca 38,3 ° C. Powiedziała też, że przez sześć miesięcy czuła się tak, jakby miała guzek w podbrzuszu, który zdawał się poruszać z boku na bok i był szczególnie zauważalny z oparcia. Miała długotrwałe zaparcia. Badanie brzuszne podczas pierwszej wizyty podniosło kwestię masy w prawym dolnym kwadrancie, a tym razem na perkusję nad tym obszarem. Badanie miednicy było normalne. Ultrasonografia miednicy wykazała hipoechogeniczną masę macicy, prawdopodobnie reprezentującą mięśniak w prawej adunkcji.
Przed dalszą oceną pacjent był prezentowany na końcu typowego epizodu. Opisała temperaturę 38,9 ° C dwa dni wcześniej, prawdopodobnie z pewnym rygorem, oraz dysurię, skurcz prawostronny kwadrant i ból nadłonowy oraz jeden epizod wymiotów. Jej objawy łagodzi acetaminofen. Podczas wizyty była nieugięta i nie miała żadnych innych oznak infekcji ogólnoustrojowych. Jej badanie było zauważalne tylko ze względu na umiarkowaną tkliwość w prawym dolnym kwadrancie, z płaskością na perkusję i łagodną delikatną tkliwością. Badanie osadu moczu nie było niczym nadzwyczajnym (a kultura była ujemna), a całkowita liczba krwinek była prawidłowa.
W tym momencie zapytałem, czy objawy pacjenta można wytłumaczyć po prostu nawracającymi epizodami samoograniczającego się zapalenia uchyłka. W celu wyjaśnienia sytuacji wykonano lewatywę z baru, aby wykluczyć poważniejszą chorobę jelit. Odkrycie gigantycznego uchyłka było wprost zaskoczeniem, ale z perspektywy czasu może rzeczywiście wyjaśnić jej objawy W szczególności manewr Valsalvy zaangażowany w oddawanie moczu może zmusić dodatkowy gaz okrężnicy do już powiększonego uchyłka, z wynikającą ostrą rozciągliwością i przemijającą bakteriemią.
W trakcie zabiegu chirurgicznego, oprócz gigantycznego uchyłka, wykryto umiarkowaną sigmoidalną uchyłkę. Jest całkowicie możliwe, że którykolwiek z tych uchyłków mógł odpowiadać za wcześniejsze epizody objawowe. Żaden nie był zapalony podczas laparotomii, a okrężnica była normalna. Retosigmoid został wycięty, wraz z prawą jajowodem i jajnikiem, ponieważ gigantyczny uchyłek przywarł do tych struktur. Od czasu operacji, która miała miejsce prawie trzy lata temu, pacjent nie miał dalszych objawów.
Peggy Ueda, MD
Massachusetts General Hospital, Boston, MA 02114
(2)
[przypisy: zwiotczenie przepony, zdrowy tryb życia wikipedia, centrum medycyny rodzinnej ]