Duzo swiatla na patogeneze nerwic zoladka rzucily doswiadczenia na psach w pracowni Pawlowa

Dużo światła na patogenezę nerwic żołądka rzuciły doświadczenia na psach w pracowni Pawłowa. Za pomocą bardzo silnych bodźców zewnętrznych działających na korę mózgową, szybkiej i nagłej zmiany bodźców hamujących na czynniki pobudzające korę i odwrotnie, dłuższego działania bodźców i innych sposobów uzyskano u zdrowych psów stany, które Pawłow nazwał nerwicami doświadczalnymi. Nerwice powstawały tym łatwiej, im układ nerwowy psa był bardziej pobudliwy. Objawy tych nerwic dotyczyły nie tylko ogólnego stanu psów, ale i czynności żołądka, chociaż zmian anatomicznych w tym narządzie nie stwierdzało się. Doświadczenia te dowodzą dużej roli, jaką odgrywa stan kory mózgowej w powstawaniu zaburzeń czynnościowych żołądka cechujących nerwice żołądka. Obecnie nie ulega wątpliwości, że w powstawaniu zaburzeń czynności żołądka może odgrywać rolę nie tylko kora mózgowa, ale i inne odcinki układu nerwowego. Na tym tle w z akresie żołądka mogą powstawać zaburzenia mechanizmów regulujących jego czynności – zarówno mechanizmu nerwowego, jak i chemiczno-humoralnego z przewagą zaburzenia jednego z nich lub w zakresie wyłącznie mechanizmu odruchowego albo bumoralnego. Zaburzenia czynnościowe żołądka, stanowiące objawy chorób organicznych żołądka lub innych narządów oraz nerwice żołądka, mogą być czuciowe, ruchowe, wydzielnicze i skojarzone. Ze względów praktycznych zarówno nerwice, jak i zaburzenia czynnościowe żołądka wtórnego pochodzenia omówię razem. [więcej w: endometrioza na jelitach, nerwobóle żołądka, pekniecie zoladka ]

Powiązane tematy z artykułem: endometrioza na jelitach nerwobóle żołądka pekniecie zoladka